Tuesday, February 14, 2017

Merancang laluan Semenanjung Malaysia (Plotting The Route Of Peninsular - Day 6)

Kalau belum baca laluan hari ke 5 klik di sini

Hari ke enam suda.
Kuala Perlis - Bukit Kayu Hitam : 95km


Kuala Perlis - Titik Tertinggi Wang Klian : 42km
- KM0, Kangar
- Taman Ular Perlis, Sg Batu Pahat
- Ladang Anggur, Kg Lembah Tuwi
- Rimba Herba
- Hutan Lipur Bukit Ayer



- Gua Kelam
Andaikata korang sampai di Gua Kelam lewat petang, boleh saja minta izin untuk tumpang bermalam di wakaf berhampiran pejabat Gua Kelam. Insya allah dengan budi bicara dan doa musafir, peluang sangat cerah.

Kalau korang nak buat lagi gila, boleh la bermalam di puncak Wang Kelian ni. Nak berkhemah boleh, nak pasang hammock pun boleh di wakaf tepi bukit. Pastikan bawa air minuman lebih sikit. Kelebihannya adalah dapat tengok awan nano di waktu pagi dan merasa kesejukan setanding Genting Highland, Fraser Hill, Cameron Highland dan Hentian Titiwangsa. Setakat ini belum dengar lagi orang berkhemah kat situ. Ada brani ?
Dari Kaki Bukit hingga ke 'view point' Wang Kelian ni cuma 4.5km jew. 
Loc GPS : 6°39'57.7"N 100°12'04.8"E

Dulu aku cuma sampai ke Pejabat Pos Kaki Bukit sahaja untuk mendapatkan 'checkpoint' penghujung utara Semenanjung, tapi bila dah semak semula peta, aku rasa titik terhujung lebih 'thrill' adalah di 'viewpoint' ni.



TTWK - Padang Besar : 17km
- Ladang Burung Unta   6.655724, 100.280039

Ini hotel budget : RM50-RM70. Kena talipon dulu tanya ada bilik kosong atau tidak. Google tulis saja nama Padang Motel @ Homestay Motel. Semua info ada tertulis.

Padang Besar - Bukit Kayu Hitam : 36km / 45km  

Laluan rentas ni ikut betul-betul tepi border ICQ , simpang mula 6.661762, 100.326146.

Route 7 adalah jalan biasa yang orang selalu ikut sejauh 45km  tapi memang mental banyak la bila kayuh kat tempat yang dikenali dengan bekas ladang tebu Chuping. Ia telah wartakan sebagai titik terpanas di Semenanjung.
Loc GPS :  6°29'31.1"N 100°19'55.4"E



Kat BKH tak ada yang menarik cumanya jika nak buat rekod 'checkpoint' sendiri boleh la pergi ke pintu sempadan dan ambik gambar bersama basikal atau motorsikal sebagai tanda sudah melengkapi laluan.

Okey, berhenti dulu, nanti sambung lagi eh. Sila klik di sini

--------------------------------------

Nota kuku kaki :

Terima kasih pada King Hassan kerana telah memberi sedikit info tambahan dalam penjelajahan mengelilingi Semenanjung Malaysia.


Sekiranya, ada yang berniat atau sudah melakukan perjalanan mengikut laluan yang aku kongsikan ni, sila lah berikan 'feedback' tentang pengalaman perjalanan korang kat aku. Kerana setiap perjalanan pengembaraan adalah berbeza-beza. Pasti ada yang lebih menarik, bukan ?

Pesanan kaseh sayang aku, seandainya korang tak jumpa lokasi ni menggunakan loc GPS yang aku tulis tu, sila gunakan GPS manual ya. Tanya orang setempat. jangan berat mulut. Malu bertanya sesat jalan. Tapi jangan bimbang, korang tak akan sesat sampai German pun. Jangan takut la.

Jika ada lokasi yang menarik dan 'rare' di antara laluan ini, sila kongsikan pada aku ya. Nanti aku tambah ja untuk rujukan kawan-kawan yang lain. Terima kasih duluan.


*A traveler,  mender a broken heart*

No comments:

Post a Comment