Monday, June 20, 2011

Jiwa Kacau


Hari sebelumnya

HARI KE 9

12/6/2011  Ahad.

Tooonnnn tooonnnn ! Aku terjaga bila dengar bunyi keretapi. Uuhhh. Bro Fifish dah sampai agaknya di Sa Pa. Harap dia cepat-cepat selesaikan urusan kat sana.

Malasnya nak bangun, tapi perut lapar kena cari makan juga. Aduihhh. Duit cuma ada 300,000 vnd. Itu duit yang Bro Fifish bekalkan sementara belum dapat tukar kat money changer. Tak apa lah. Cepat-cepat bersiap  dan  cuba tanya pada pemilik hotel ni. Bingkas bangun dan bersihkan diri. Cuaca kat Ha Noi berbeza dari Sa Pa. Bahang dia mak aih. Keluar sahaja dari bilik rasa berbahang dan berpeluh. Terus turun dan tanya pada budak lelaki cucu kepada tuan hotel tu. 'Where can I find a money changer ?'' sambil menunjuk duit MYR dan VND. Lama jugak la dia nak faham apa maksud aku. Lepas tu dia panggilkan teksi motor suruh bawa aku ke tempat pengurup wang dan bayaran untuk teksi motor 30,000 vnd kira-kira rm 4.50 la.

Ishh, aku naik motor dengan orang Viet Nam. Biar betul. Ahhh belasah janji dia boleh bawa aku kat tempat tu dengan selamat pergi dan balik. Motor terus memecut dengan laju nya menyelusuri lorong-lorong yang sempit dan penuh kenderaan. Kerap kali juga hon  dibunyikan bertalu-talu. Alamak. Bingitnya. Tak sampai 5 minit dah sampai depan kedai tukaran matawang.

Aku turun dan pesan kat pemandu motor tu supaya tunggu sampai aku selesai. hehehehe ( kes takot dan tak tahu nak balik hotel semula ) Masuk sahaja kedai tu, seorang lelaki terus tanya "Malay ? " aku cuma angguk kan kepala dan hulurkan duit RM200 untuk aku tukar kepada VND  Urusan pertukaran tak sampai 3 minit, aku dpt wang sebanyak 1,300.0000 (eh betul ke jumlah 0 tu) dalam perkataan 1 juta 3 ratus vnd.
Terus pakai helmet semula dan bonceng pulang ke hotel.

Selesai 1 masalah. Lepas ni apa ? Owh nak tanya tiket penerbangan. Hrm, kat mana cyber cafe ea. Aku pergi jumpa semula dengan budak lelaki penjaga hotel tu mintak dia tunjukkan kat mana ' internet ' . Lokasi di lorong kecil di sebelah banggunan hotel tu. Ok jumpa dah. Mula-mula kena tanya sejam dia cas berapa. Jawapannya 4,000. ok  ON!

Aku pun mula la masuk ke Viet Nam Airline. Survey harga dan waktu.

RM1,433 untuk 2 org. Time : 6.30 pagi. Hari Isnin. Ok aku catit dalam buku.
Selesai memeriksa, aku cuba daftar masuk ke Facebook,Yahoo mail. Mak aihhh kenapa tak boleh ni. Aku cuba berkali-kali. Banyak sangat peraturannya. Akhirnya lepas juga. Alhamdulillah. Dapat lah sampaikan perkhabaran aku dari Ha Noi..

Menjeling jam di bawah screen komputer. Hampir pukul 12pm. Alamak, masa untuk keluar hotel. Macamana ni, Bro Fifish tak tahu balik bila dan pukul berapa. Okeh tak pe. Aku bayar lagi untuk satu malam. Sebelum balik ke hotel aku beli barang-barang makanan dan air untuk keperluan aku sepanjang duduk dalam bilik. Aku tak suka nak keluar tak tentu pasal. Baik duduk dendiam tengok tv.~ Mengelak dari sebarang permasalahan.

Sampai hotel aku terus bayar 280,000 vnd lagi. Satu malam lagi aku kena duduk sendirian di Ha Noi. Arrhhh ! apa nak buat. Rugi masa dah ni. Patutnya dah sampai MY. Sadisnya. Menjelang petang, aku paksakan diri aku untuk membuat panggilan ke Sa Pa sebab aku memang payah nak bercakap atau nak buat panggilan. Aku turun ke lobi. Aku tanya pada budak penjaga hotel. Boleh tak buat panggilan guna talipon dia, dan berapa per minit dia cas ?

Sah, dia tak faham apa yang aku maksudkan, tapi nenek dia faham. Dia keluarkan talipon bimbit dan beri pada aku untuk digunakan. Setelah mendail no, aku dapat bercakap dengan pemilik agensi. Terus bertanya kan tentang Bro Fifish. Bila dia akan bertolak dari Sa Pa dan jawapan yang aku terima. "8:00pm." aiyak!
Maknanya esok pagi la dia akan sampai. Aduh, gawat nih !! Setelah menamatkan panggilan aku terus bayar bil talipon tu. Kemudian terus naik semula ke bilik.

Sambil makan kerepek kentang yang diimport dari MY( barangan MY terjual di Ha Noi daa ) aku berfikir, bila aku nak balik ni ? sekolah dah mula. Adoi. Anak aku tak sekolah lah. Huh! tak mahu fikir panjang-panjang, nanti bikin aku stress. Tak apa, jangan fikir yang kat MY. Fikir kan tentang diri sendiri yang masih belum lepas lagi ni. Tiket untuk pulang tak beli lagi. Bro Fifish pun tak sampai lagi. Wahhhh fikiran-fikiran jahat sudah datang mengganggu. Andai kata begini ? andai kata begitu ? hohohoho sangat JAHAT !! Syuhh! syuhhh!

Malam itu aku cuba untuk lelapkan mata. Cuba dan terus mencuba.

Hrmmm. Zzz.

No comments:

Post a Comment